Selamat Hari Guru =)



              Salam pertemuan kembali setelah lama saya menyepi...busy!..busy!..huh...alasan mantap skali..= ( .. Sempena Hari Guru 16 Mei lepas...saya mengucapkan Selamat Hari Guru (Cikgu/ Pensyarah/ Pendidik/ Murobbi/ Mursyid...) kepada sesiapa sahaja yang pernah mendidik saya dengan ilmu duniawi dan ukhrawi...Jasamu hanya Allah yang dapat membalasnya....Moga dirimu dijanjikan syurga...amin..

              Subhanallah...besar sebenarnya tanggungjawab seorang guru. Pada pandangan peribadi saya, guru yang berjaya ialah guru yang dapat menjadikan anak didiknya faham dan amalkan firman Allah dalam ayat (Az-Zariyat,Q51:56) "Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan mereka beribadah kepada-Ku." walaupun guru tersebut mengajarkan pelajaran sains sekalipun.

              Salah seorang guru yang saya kagumi, perjuangannya dalam meraih ilmu tidak menghalang beliau untuk memperjuangkan agama Allah dan beliau juga berjaya mendidik dan mencetak peribadi insan lain untuk mencontohinya.
             
              Beliau yang pada awalnya menuntut di bahagian pendidikan di Khadorri College dalam bidang pertanian, kemudian sempat mengajar di perkampungan Palestin di sempadan Jordan Selatan. Gigihnya, beliau menyambung pendidikan Sarjana Muda dalam bidang hukum syariah di Universiti Damsyik dan lulus dengan cemerlang pada tahun 1966. Dalam kesibukannya berjihad, kali ini beliau menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah dengan mempelajari disiplin ilmu bidang syariah sehingga meraih gelaran Master. Ijazah Master membawa beliau kembali mengajar di Universiti Jordan. Tidak beberapa lama beliau mendapat biasiswa untuk melanjutkan pengajian ke tahap doktor falsafah di Universiti Al-Azhar dalam bidang Usul Fiqh hingga tahun 1973...sepertinya seorang Guru Besar Jihad... beliau adalah Abdullah Yusof Azzam atau lebih dikenali sebagai Abdullah Azzam. Lahirnya pada tahun 1941 di Asba'ah al-Hartiyah, Palestin.

               Tahun-tahun akhir 1970an, negara Komunis Soviet Union menyerang Afghanistan tanah kaum Muslimin dan melakukan pembunuhan ke atas penduduknya. Maka, Sheikh Abdullah Azzam mengeluarkan fatwa jihad di Afghanistan adalah fardu ain ke atas setiap Muslim dan fatwa tersebut turut didukung sepenuhnya ulama besar kerajaan Arab Saudi, Abdul Aziz bin Bazz.

              Abdullah Azzam berjaya menjadi inspirasi kepada hampir 20,000 pemuda dari seluruh dunia untuk terjun dalam dunia jihad pada masa itu. Soviet Union akhirnya kalah kerana perjuangan umat Islam ketika itu yang digerakkan oleh Syeikh Abdullah Azzam. Syeikh Abdullah Azzam pernah berkata;

"Saya merasa seperti baru berumur 9 tahun saja. Tujuh tahun setengah saya gunakan umur saya berjihad di Afghanistan. Sedangkan setahun saya baktikan untuk berjihad di Palestin. Selebihnya, tahun-tahun itu tidak bernilai apa-apa."  

                  Bagaimana pula dengan umur kita, berapa tahun umur kita yang bernilai dan bermakna? Sudahkah kita menjadi pendidik yang berjaya? Terutamanya menjadi pendidik terhadap diri kita sendiri...?


Wallahua'lam....Ya Muqollibal Qulub Tsabbit Qulubana A'la dienik wa Thoa'tik...



               

             

                



 
SHARE

CINTA KELAS PERTAMA

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment