Ringan Di Bibir Tapi Berat Pada Timbangan???

Ya, apakah itu? Itulah kalimah LAA ILAAHA ILLALLAH (Tiada Tuhan Selain Allah). Kalu kita nak menyebut kalimah ini, sangat mudah saja, cuma yang susahnya ialah untuk istiqamah menuturkannya atau membudayakan berzikir dengannya.

Dari 'Usman r.a katanya Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa yang mati dalam keadaan dia yakin bahawa tidak ada Tuhan selain Allah, maka dia masuk syurga." (HR Shahih Muslim)
Dari Anas bin Malik r.a, katanya: "Pada suatu ketika Nabi saw berada dalam suatu perjalanan bersama Mu'adz bin Jabal, sedangkan Mu'adz membonceng kenderaan beliau. Sabda Rasulullah saw, "Hai Mu'adz!" Jawab Mu'adz, "Hamba ya Rasulullah." Sabda Rasulullah saw, "Hai Mu'adz!" Jawab Mu'adz, "Hamba ya Rasulullah." Sabda Rasulullah saw, "Hai Mu'adz!" Jawab Mu'adz, "Hamba ya Rasulullah!" Sabda Rasulullah saw, "Tidak seorang jua pun hamba yang mengucapkan syahadat, bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad hambaNya dan RasulNya, melainkan Allah mengharamkannya atas neraka." Kata Mu'adz, "Apakah harus kusampaikan kepada orang banyak, supaya mereka gembira?" Jawab Nabi saw, "Kalau-kalau nanti mereka berpangku tangan saja." Tetapi Mu'adz menyampaikannya juga ketika dia hampir meninggal, kerana dia takut berdosa tidak menyampaikan hadis." (HR Shahih Muslim)

Dari 'Itban bin Malik r.a, katanya: "Aku ditimpa musibah, iaitu mataku buta. Kerana itu aku mengutus seseorang mengundang Rasulullah saw, semoga beliau sudi solat di rumahku, di mana kemudian tempat solat beliau itu kujadikan tempat solatku. Kata 'Itban melanjutkan, "Nabi saw datang beserta beberapa orang sahabat. Beliau masuk ke rumahku lalu solat: sedangkan para sahabat bercakap-cakap sesama mereka, yang akhirnya sampai ke perihal Malik bin Dukhsyum. Kata mereka, "Alangkah besar dosanya Malik bin Duksyum." Mereka ingin, kiranya Rasulullah saw mendoakannya supaya dia celaka ditimpa suatu malapetaka." Setelah Rasulullah saw selesai solat, beliau bertanya, "Bukankah dia telah mengucapkan syahadat, bahawa tiada Tuhan selain Allah dan aku Rasulullah?" Jawab mereka, "Dia mengucapkannya tidak dari hatinya." Sabda Rasulullah saw, "Tidak seorang jua pun yang mengucapkan syahadat, bahawa tiada Tuhan selain Allah dan bahawa aku Rasulullah yang masuk neraka atau dimakan api neraka." Kata Anas, "Hadis ini sangat mngagumkanku. Kerana itu kusuruh anakku menuliskannya."(HR Shahih Muslim)

Wah..subhanallah!! Kasihnya Allah pada kita hambaNya, walau seteruk mana pun ketaatan hamba-hambaNya, kita pasti akan masuk syurga andai kalimah syahadat itu kita yakin di hati, percaya sehingga kita melafazkannya. Kalimah Laa Ilaaha Illallah itulah kunci pintu syurga, salah satu daripada delapan pintu syurga milik Allah.
SHARE

CINTA KELAS PERTAMA

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment